Checklist voor betere advertenties

Regelmatig vragen klanten ons om een heleboel informatie te vermelden in hun digitale advertenties. Technisch gezien is dit meestal wel mogelijk, maar lang niet alle informatie uit een briefing is noodzakelijk en relevant voor de ontvanger.

Bovendien moet de ontvanger ruim 10 seconden naar je advertentie kijken om alle informatie te lezen. Helaas moeten we je teleurstellen, niemand kijkt zo lang naar een digitale advertentie.

Niels Bovendeur

Maar hoe bereik je met een digitale advertentie dan je doelen?

Een goede digitale advertentie voldoet  aan een aantal criteria: een goede digitale advertentie valt op, is in een oogopslag te begrijpen en is relevant voor de doelgroep. Hoe maak je een digitale advertentie met impact? Lees hieronder een aantal van onze gouden tips.

Hoe kun jij je advertentie laten opvallen?

In een onderzoek van Lumen Research uit 2019 is te lezen dat, ondanks dat een advertentie zichtbaar is, mensen je advertentie lang niet altijd zien. Slechts 20% van de zichtbare display-advertenties op desktop wordt daadwerkelijk bekeken. Mobiele advertenties zijn veel moeilijker te negeren: ongeveer 60% van deze advertenties wordt gezien.

Advertenties werken natuurlijk pas als ze gezien worden! Laat jouw advertenties daarom opvallen met oogverblindende animaties, opvallende kleuren, toffe (interactieve) effecten of relevante afbeeldingen. Zo vergroot je de kans dat je advertenties daadwerkelijk gezien worden.

Kort, korter, kortst.. Mand

De gemiddelde tijd die mensen besteden aan het bekijken van een display advertentie op desktop is 1,3 seconden. Bij een mobiele advertentie loopt dit iets op naar 1,5 seconden en in het geval van een écht opvallende advertentie wordt er soms 3 tot 4 seconden gekeken!

De meeste mensen werpen dus slechts een korte blik op jouw advertentie. Zorg er daarom voor dat ieder frame van je advertentie in één oogopslag te begrijpen is. Gebruik korte, opvallende animaties en kom snel tot de kern van je boodschap. Toon alleen de informatie die er echt toe doet en laat alle andere informatie zien op de landingspagina van je campagne.

De juiste boodschap op het juiste moment

Voordat jouw potentiële klant overgaat tot een aankoop doorloopt hij of zij verschillende fases in de customer journey. Denk  aan de eerste kennismaking met een product, de overweging om een product wel of niet te kopen en de daadwerkelijke aankoop. In iedere fase heeft jouw klant behoefte aan andere informatie en  een andere benadering.

Denk daarom goed na over de fase van de customer journey waarin jouw potentiële klant zich bevindt op het moment dat jouw digitale advertentie getoond wordt. Help je klant een stap verder de sales funnel in door de juiste content aan te bieden. Laat zien dat je begrijpt waar jouw klant op dat moment behoefte aan heeft.

Checklist: Hoe goed zijn jouw digitale advertenties?

  1. Valt je advertentie op?
    Door bewegend beeld (animatie) en opvallende kleuren (die uiteraard passen bij de huisstijl) te gebruiken vergroot je de kans dat jouw advertentie meer opvalt en gezien wordt.

  2. Zit er een logische volgorde in de lay-out?
    Over het algemeen bekijken we advertenties van linksboven naar rechtsonder. Zorg dat de belangrijkste informatie eerst gezien wordt en daarna pas eventuele details.

  3. Is het duidelijk wie de afzender is?
    Je logo of de merknaam staat altijd in beeld. Het kleurgebruik en de typografie komen overeen met de huisstijl van het merk en/of de landing page.

  4. Is het tempo van de animaties in balans?
    Animaties zijn van korte duur en gaan zonder schokken van het ene naar het andere frame. Je hoeft dus niet  te wachten totdat de animatie klaar is om een volgend frame te kunnen bekijken.

  5. Kun je de teksten goed lezen?
    Teksten zijn goed leesbaar wanneer ze zonder extra inspanning gelezen kunnen worden. Wanneer je de teksten in een advertentie hardop mee kunt lezen staan ze lang genoeg in beeld.

  6. Geef je niet te veel informatie?
    Less is More! De kracht van een goede digitale advertentie zit in de balans tussen genoeg informatie weergeven en spanning houden. Vermeld alleen de belangrijke informatie en vermeld de details op de landingspagina van je campagne.

  7. Is je boodschap kort en relevant?
    Kies een korte boodschap die in een  oogopslag te begrijpen is. Hoe concreter de aanbieding, hoe beter het resultaat. Stem je boodschap af op de fase van de customer journey waar de klant zich in bevindt.

  8. Zit er een CTA in de advertentie?
    Zorg ervoor dat je Call-To-Action eruitziet als een knop. Gebruik een opvallende of contrasterende kleur om de CTA knop extra op te laten vallen.

  9. Spoort de CTA iemand aan tot een actie?
    Een CTA tekst beschrijft kort en krachtig wat er na een interactie zoals een klik, tap of swipe verwacht kan worden. Voorbeelden van een goede CTA zijn; bestel nu, meer info, bezoek de website.

  10. Is je beeldmateriaal relevant voor de doelgroep?
    Kies beeldmateriaal waar de doelgroep zich in kan herkennen. Gebruik afbeeldingen die persoonlijkheid hebben en die er echt uitzien. Vermijd foto’s van slechte kwaliteit en goedkope stockfotografie.

Mogelijkheden bespreken?

Meer weten of met ons werken? Neem dan contact op met Niels.

Managing Partner

Niels Bovendeur

+31 (0) 152191650