Consistente branding. Sleutel tot langdurig succes

Vincent van Gogh, dat zie je meteen. Net als in de kunst draait het in online marketing om gezien worden en herinnerd blijven.

Niels Bovendeur

Als creatief strateeg zie ik dagelijks hoe belangrijk een sterke en consistente merkidentiteit is. Het gaat daarbij niet alleen om een mooi logo of een catchy slogan; het draait om het creëren van een herkenbaar en betrouwbaar beeld van je bedrijf. Consistente branding maakt het verschil. In deze blog leg ik uit waarom dat zo is.

Het feest van herkenning

Herkenning is misschien wel het belangrijkste aspect van branding. Wanneer je doelgroep steeds dezelfde visuele en inhoudelijke elementen van je merk ziet, herkennen ze je en vertrouwen ze je uitingen. En mensen kiezen liever voor een merk dat ze kennen en waar ze een goed gevoel bij hebben. Door consistent te zijn met je branding, blijf je top-of-mind bij je klanten en prospects. Elke keer dat een prospect je logo ziet, een artikel van je leest, je slogan leest of een uiting van je merk ziet, moet het voelen als een feest van herkenning.

Consistent in alle kanalen

Je merk is overal: op social media, je website, nieuwsbrieven en misschien zelfs wel als sponsor van je tennis- of hockeyclub. En ook hier geldt: over al deze kanalen moet je merkidentiteit consistent zijn. Dat betekent dus: in dezelfde stijl, dezelfde tone of voice, en dezelfde boodschap. Uiteraard pas je je uiting aan aan het kanaal, maar of iemand nu een post op LinkedIn leest, je spandoek naast het veld ziet, of een nieuwsbrief ontvangt, de algemene ervaring moet hetzelfde voelen. Dit zorgt voor een professionele en betrouwbare indruk, maar creëert ook een samenhangend verhaal dat je doelgroep snapt. 

Neem bijvoorbeeld de Rabobank

Dat is ook de reden dat de Rabobank aan Alion vroeg om de gewenste consistentie in de display uitingen mogelijk te maken. Met een nieuwe huisstijl en erg veel verschillende boodschappen, campagnes en advertentieformaten, leverden we daar een combinatie van een goede display style guide en slimme opmaak mogelijkheden om de consistentie van het Rabobank merk te behouden.

Wat vinden zoekmachines eigenlijk van branding?

Google en Bing houden van consistentie en betrouwbaarheid. Consistente branding heeft daarom grote voordelen voor je SEO en online zichtbaarheid. Als je merkboodschap en visuele identiteit consistent zijn, begrijpen zoekmachines beter waar je voor staat en belonen ze je met hogere rankings. Bovendien zorgt een consistente contentstrategie voor meer organisch verkeer naar je website, omdat zoekmachines waarde hechten aan regelmatige en waardevolle content. Het is alsof je niet alleen je publiek, maar ook de zoekmachines een duidelijke en aantrekkelijke route naar je merk biedt.

Cultuur en betrokkenheid van je team

Iets dat vaak over het hoofd wordt gezien, is hoe consistente branding ook binnen de organisatie werkt. Wanneer de identiteit van je merk duidelijk en consistent is voor je team, weet iedereen in het bedrijf precies waar ze voor staan en wat er van hen verwacht wordt. Dit versterkt de cultuur binnen de organisatie en verhoogt de betrokkenheid van medewerkers.

Consistente conclusie

Nu we allemaal overspoeld worden met informatie, is consistente branding een krachtig middel om op te vallen en een blijvende indruk te maken. Investeren in een sterke en vooral consistente merkidentiteit is niet alleen belangrijk voor de korte termijn, maar zelfs de basis voor langdurig succes in online marketing!

Zie je het belang?

Als creatief strateeg ben ik ervan overtuigd dat een sterke, consistente merkstrategie het fundament is voor groei en succes. Wil je weten hoe het team van Alion jouw organisatie kan helpen met een consistente branding strategie? Neem contact met mij op en samen kijken we naar de mogelijkheden!

Managing Partner

Niels Bovendeur

06-25366085