23-11-2022
Content voor je merk is nuttig en noodzakelijk
In 1986 sprak Bill Gates de woorden uit “content is king”. 36 Jaar later is deze quote nog steeds even relevant. Terecht, want content is méér dan de tekst op je website!
Waarom zou je content schrijven voor je merk? Het is de basis van je digitale marketing. Door je boodschap goed te schrijven, genereer je aandacht en relevant verkeer voor je eigen kanalen en website. Aandacht krijgen én behouden hangt af van de kwaliteit en frequentie van de content die je deelt - zeker aangezien social platformen constant vernieuwen en doelgroepen sneller wisselen van kanalen. Goede content levert je meer op dan alleen lezers, bezoekers of likes - het helpt je je marketingdoelen te behalen.
Wat is contentmarketing?
Contentmarketing is het creëren, publiceren en verspreiden van relevante content voor je doelgroep. Deze doelgroep zijn je huidige klanten maar ook je potentiële klanten.
De verscheidenheid van je content kan daarom ook erg breed zijn, je stemt deze immers af op de plek waar jouw doelgroep zich bevindt. Om je een idee te geven van de verschillende soorten en vormen van content; denk aan social posts, nieuwsberichten, blogs, video’s, e-mails, podcasts, whitepapers en bijvoorbeeld webinars.
Waarom is content nuttig voor je merk of onderneming?
Om te beginnen leg je met het schrijven en delen van content een basis voor verdere online marketing inspanningen. Je kunt de content bijvoorbeeld gebruiken op je website, je sociale media en in je nieuwsbrief. Maar denk ook eens aan een kleine promoted post om nieuwe mensen te bereiken. Je bouwt zo een follower base uit, op alle kanalen waar je doelgroep ook actief is.
Daarnaast is je content ook een duurzame vorm van marketing, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een betaalde campagne. Deze is tijdelijk en verdwijnt, waar je eigen content blijft bestaan en vindbaar. Zo lang je deze natuurlijk niet verwijdert ;)
De content die je deelt onder je volgers is ook vindbaar voor je doelgroep wanneer de inhoud relevant is. Een zoekopdracht van een potentiële klant kan ervoor zorgen dat deze terecht komt bij jouw blogpost of whitepaper. Vanaf dat eerste contact komt deze potentiële klant al in contact met waardevolle informatie voor hem of haar.
Relevante content is dus waardevol. Het maakt impact bij je huidige klanten en bij nieuwe contacten. Het eerste goede contact is zo gelegd, zonder dat je elkaar gesproken hebt. Kortom: een goede start voor de relatie tussen jou en je potentiële klant.
Naast het creëren van kansen bouw je ook aan een positie binnen je eigen branche als expert. Zo word je gezien als de leider op je eigen gebied, wat bijdraagt aan je reputatie.
Naast de voordelen naar buiten toe, zorgt content ook voor kansen binnen je bedrijf. Want in je organisatie is vaak erg veel kennis (en dus waarde) aanwezig. Betrek daarom de medewerkers buiten je marketingteam voor het bedenken van waardevolle onderwerpen. Stel een veelgestelde vragenlijst op, laat je salesafdeling vertellen over welke onderwerpen zij vaak met hun klanten praten.
Uit eigen ervaring weten we dat je content én je merk binnen je organisatie dan meer gaat leven.
Ben je nu van plan om te starten met het schrijven van content, maar nog onzeker waar de inhoud over moet gaan? No worries! In ons volgende blogpost over content marketing duiken we dieper in op de inhoud en hoe je bepaalt wat de juiste onderwerpen zijn voor jouw merk en doelgroep. Wil je up to dat blijven? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief.
Mogelijkheden bespreken?
Meer weten of met ons werken? Neem dan contact op met Niels.