Blog

De 3 belangrijkste voordelen van een Single Page Application (SPA)

Auteur

Raoul de Vries

Datum

Gmail, Netflix en LinkedIn. Allemaal voorbeelden van Single Page Applications (SPA). Een wat? Een SPA is kortgezegd een webbased app die door de browser vooruit wordt geladen. Dit belangrijke kenmerk brengt grote voordelen met zich mee. Zo navigeer je snel door de omgeving zonder steeds weer hele pagina’s te laden. Het is voor veel sites een must om zo een optimale gebruikservaring te creëren. En het geldt niet alleen voor grote merken! In deze blog zetten we de voordelen van een SPA op een rij en vertellen we ook wanneer je een SPA juist niet moet inzetten.

Introductie Single Page Application (SPA)

Zoals gezegd is een SPA, ook wel een Single Page Interface (SPI) genoemd, een site/applicatie die direct in je browser wordt opgebouwd. Zonder het heel technisch te maken komt dit doordat je bij een SPA direct een set HTML en JavaScript downloadt zodra je een website bezoekt. Dit is anders dan bij reguliere websites waarbij een pagina wordt opgebouwd op een server en daarna naar je browser wordt gestuurd. Bij elke nieuwe pagina krijgt de server weer een verzoek en wordt de pagina opnieuw volledig geladen. Je snapt het, dit kost steeds tijd. Een SPA kan door het pre-loaden in het begin iets langer nodig hebben, maar daarna is het supersnel om door de applicatie te klikken. Slechts kleine, nieuwe delen vragen een beetje laadtijd, vaak niet eens merkbaar.

3 voordelen van een Single Page Application (SPA)

Voor grote applicaties zoals Netflix, maar ook Google Maps is het belang van een SPA meer dan duidelijk. Maar ook voor organisaties van kleiner formaat is een SPA erg interessant. De volgende voordelen weten veel bedrijven te overtuigen om hun online omgeving als SPA te laten bouwen:

1. Optimale gebruikservaring: snelheid is king!

Dit punt behoeft geen verdere uitleg meer. Snelheid betekent online alles. Zou jij Netflix nog gebruiken als het bladeren door de filmbibliotheek minder snel en soepel zou gaan? Waarschijnlijk check je dan snel de concurrent, waar het wél snel gaat.

 

2. App-ervaring zonder app store

Single Page Apps worden ingezet om een soepele en intuïtieve ‘app-beleving’ te creëren. Zeker als ze ‘progressive’ zijn uitgevoerd, bieden SPA's een gebruikservaring die niet onderdoet voor die van een native iOS of Android app. Met dit verschil dat gebruikers niet  daadwerkelijk de hele route naar de app store moeten afleggen (met hogere kans op afhaken). Alles gaat eenvoudig via de browser.

 

3. Snel en centraal aanpasbaar

Bij native apps is vaak sprake van gescheiden ontwikkeltrajecten, soms zelfs bij verschillende partijen. Dat is bij (progressive) SPA’s niet het geval. Fixes, updates én uitbreidingen worden op een centrale plek uitgevoerd. Zo zijn de ervaringen via iOS, Android en web altijd gelijk en is groei eenvoudiger te realiseren. Dit maakt het zeker ook voor kleinere organisaties interessant: dream big, start small!

 

Wanneer zet je een Single Page App in?

Als je kijkt naar de voordelen kan je wel concluderen dat een SPA interessant is wanneer je te maken hebt met 1 of enkele van deze kenmerken: relatief veel gegevens, meerdere functies, een dynamische inhoud en interactiemogelijkheden. Denk dan concreet aan de grotere toepassingen als een online community

  • intranet
  • service-omgeving
  • klantenportal
  • samenwerkingsomgeving
  • ledennet etc.

 

Maar ook kleinere uitwerkingen als landingpages voor (lead)campagnes, wizards, helptools etc. Het zijn allemaal omgevingen waar men een gebruiksvriendelijke app-ervaring verwacht.

Wanneer gebruik je juist geen Single Page App?

Wanneer je via je site enkel wilt informeren is een standaard website een betere keuze. Denk dan aan een blog of een corporate site met weinig wisselende info. Hierbij speelt niet alleen dat de snelheid (winst) van een SPA te verwaarlozen is, maar dat dit vooralsnog ook gunstiger is voor je vindbaarheid (SEO). Als je uitsluitend een website vol goed vindbare content wil realiseren, dan is een SPA niet de juiste keuze. SPA's zijn op Javascript gebaseerd en daarom standaard niet erg zoekmachinevriendelijk.

 

Maar het is zeker niet onmogelijk om een SPA te bouwen en de content die daarin gepresenteerd wordt goed vindbaar te maken. Bijvoorbeeld als je de SPA combineert met een headless CMS. Je beheert de content dan op één plek en maakt deze beschikbaar via zowel de SPA als via een website die technisch is geoptimaliseerd voor vindbaarheid. Netflix is hier een goed voorbeeld van. De SPA van Netflix zorgt voor een goede gebruikerservaring en tegelijkertijd zijn alle titels goed vindbaar in Google. Het kan dus wel :-).

Past een SPA bij jouw wensen?

Ben je benieuwd of een SPA de perfecte oplossing is voor jouw online wensen? Neem dan contact met ons op. We bespreken de mogelijkheden, verrassen je met onze ideeën en geven je een indicatie van de kosten.

Neem contact op
Raoul de Vries

Raoul de Vries

Senior Back-end Developer

Daan Verberne

Daan Verberne

Sales & Account Director

Dit is ook interessant