De 6 belangrijkste ingrediënten volgens onze motion designers

Uitleganimaties uitgelegd

Marijn Schell - Motion Designer

16 juni 2021

Hoe weet jij online de aandacht vast te houden voor jouw product of dienst? We zijn geneigd om veel te schrijven, veel te vertellen. En vaak terecht om een compleet beeld te geven. Informatie voor echt geïnteresseerden.

Maar hoe zit het met mogelijke klanten die helemaal nog niet zover zijn in hun ‘journey’? Verleid hen met de beste uitleganimatie die je maar kunt bedenken! In deze blog delen we 6 ingrediënten die een animatie tot een succes maken.

 

1. Keep it short

Less is more! Ga naar de kern van je verhaal, zorg dat het allerbelangrijkste overkomt. Je wil de kijker niet ‘vermoeien’ met een te lange animatie. In feite moet je het hele verhaal in maximaal 2 minuten uitleggen. Alleen dan nodigt een animatie uit om te bekijken.

 

Is de materie erg complex? Overweeg dan om de animatie op te splitsen in meerdere onderwerpen of kijk nog eens kritisch naar het script. Hoe complexer de materie, des te groter de uitdaging. Bij een kijker met meer (specifieke) interesse in het onderwerp kun je je best meerdere animaties veroorloven.

2. Keep it simple

Hier zeggen we altijd: op een verjaardag moeten alle volwassenen het begrijpen. Dat gaat natuurlijk niet op voor elke doelgroep of animatie, maar het is een handige stok achter de deur. Bij animatie draait alles om het effectief ontvangen en begrijpen van (complexe) informatie, op een heldere, leuke manier. Ook hier geldt: hoe complexer de materie, des te groter de uitdaging.

3. Show, don’t tell

Mensen zijn visueel ingesteld en beweging vangt onze blik. Animatie is de beste, snelste manier om aandachtig en to-the-point informatie over te brengen. Het verhaal moet duidelijk zijn door de beelden, al dan niet met ondertiteling. De boodschap in de animatie blijft beter hangen dan bij tekst. Animatie versterkt het principe van ‘1 foto zegt meer dan 1000 woorden’.

 

Om de beelden extra kracht bij te zetten voegen we een (pakkende) prettige voice-over toe. Deze legt alles haarfijn uit. Wij werken met een grote bibliotheek aan ervaren stemacteurs, hier zit altijd de juiste toon bij.

4. Take it easy

Een vloeiende animatie is heel ’satisfying to watch’. Je ziet ook steeds vaker (bijvoorbeeld op tv) dat er veel aandacht is besteed aan het maken van korte, vloeiende bewegingen. Deze zijn cruciaal om een prettige beleving voor de kijker en houden ook de aandacht vast.

 

Wanneer er figuren of objecten voorkomen in de animatie is het heel belangrijk dat de bewegingen natuurlijk (en overtuigend) overkomen. Mensen zien goed wanneer iets niet klopt en dat doet afbreuk aan de ervaring. Zelfs met heel cartoony karakters moeten bewegingen geloofwaardig zijn. Bijvoorbeeld wanneer een bal stuitert of een figuur loopt.

5. Brand it

Een uitleganimatie moet passen bij jouw merk, de uitstraling van jouw bedrijf. Voor de kijker moet er geen twijfel over zijn van wie de animatie is. Een animatie is net als je andere uitingen een modern digitaal uithangbord voor jouw missie, visie of verhaal. En uiteraard moet de stijl aansluiten bij de doelgroep. De ene doelgroep (persoon) zal eerder geïnteresseerd kijken naar die wandelende augurk dan de ander. Zorg voor de juiste visuele en bewegende stijl. Meerdere doelgroepen? Meerdere animaties!

6. A smashing intro

Last but not least. We hameren erop dat de eerste 5-10 seconden cruciaal zijn. Daarin bepaalt de kijker of deze de animatie afkijkt. Je wilt niet dat een geïnteresseerde in deze fase alsnog afhaakt. Mooi meegenomen: deze ’perfecte’ eerste 10 seconden kun je inzetten als YouTube preroll of Facebook animatie.

Niet vergeten: promote it!

Met die smashing intro leggen we al de brug naar social media. Wanneer de animatie klaar is, zet deze dan in op de juiste kanalen. Niet alleen op belangrijke plaatsen in je website (en landingpages), maar promoot je animatie ook via digitale nieuwsbrieven, blogs, social media of show it bij een evenement. In alle gevallen trekt bewegend beeld veel meer de aandacht dan statische afbeeldingen. Dus promote it!

 

Enkele voorbeelden van animaties die Alion gemaakt heeft zie je in deze blog: Animatie als marketing tool: 5 redenen

Ontvang onze tips over uitleganimaties als whitepaper

Verleid klanten met de beste uitleganimatie die je maar kunt bedenken! In dit whitepaper lees je hoe je dat aanpakt. Het bevat onze 6 belangrijkste tips voor een goede uitleganimatie.

Je geeft ons toestemming om je gegevens te mogen gebruiken om contact met je op te nemen nav deze whitepaper. We verstrekken je gegevens nooit aan derden.

Een uitleganimatie laten maken?

Ben je er van overtuigd dat een uitleganimatie van grote meerwaarde is voor jouw business? Laten we dan eens kennismaken. Dan zorgen we samen voor een animatie die aan alle belangrijke eisen voldoet en klanten voor je wint. Een animatie heeft voor ons geen limiet, als je het kan bedenken, kan onze animator het maken!

Kezia Sieters-Jansen

Kezia Sieters-Jansen

Accountmanager

Daan Verberne

Daan Verberne

Sales & Account Director

Relevante cases
Relevante artikelen
Dit is ook interessant