Display Cheat Sheet: Wanneer welk ad format?

Waarom zou je eigenlijk display advertising inzetten? Heel simpel: het valt op en, als je het goed doet, zijn je mediakosten laag. Dubbel slim dus. Tuurlijk, er zijn adblockers en mensen willen geen advertenties. Maar daar moet je dit artikel voor lezen. Ook in het nieuwe tijdperk zonder cookies zien we vooral voordelen van display advertising.

Niels Bovendeur

Stel, in je campagne ga je gebruik maken van de kracht van display advertising (of visuele advertenties). Welk type en welke kanalen zet je dan in? In dit artikel leggen we uit welke mogelijkheden er beschikbaar zijn en wanneer je deze het beste kunt gebruiken.

Strategie: See, Think, Do, Care

Een campagne bestaat uit een inhoudelijke, conceptuele strategie en een mediaplan. Dit geheel is je campagnestrategie en is in hoofdlijnen een combinatie van doelgroep, boodschap, moment, signaal en kanaal.

Onderzoekt toont aan dat er rond de 7 contactmomenten nodig zijn tot iemand uit de doelgroep overgaat tot conversie. Daarom adviseren we een campagnestrategie volgens het See, Think, Do, Care model. In dit model maakt je doelgroep in stapjes op de juiste manier kennis met je product of dienst. Je koopt immers niet direct een nieuwe broodrooster. Je kijkt eerst rond, zoekt, vergelijkt, denkt na, beoordeelt en neemt dan pas een besluit.

Dit model komt uit de koker van Google. Maar dat moet je niet te letterlijk nemen. Het is meer een principe, een communicatiestrategie, ooit zo genoemd door Google. Je kunt dit principe toepassen over alle kanalen die er zijn. Zoals Google, Tiktok, Pinterest, LinkedIn, Insta, Twitter, Nederlandse publishers of Facebook to name a few.

Strategie

See

De See fase wordt ook wel de awareness, touch (uit touch, tell, sell) of attention (uit attention, interest, desire, action) genoemd. Voor de doelgroep start hier de customer journey. Het is dus essentieel om op een opvallende manier de juiste informatie te delen waarbij de gebruiker geïnspireerd raakt.

Think

De think fase wordt ook wel tell of interest (en desire) fase genoemd. Nu de doelgroep bekend is met de propositie is het zaak ze van aandacht naar interesse te krijgen. Dat doen we met relevante overwegingsfactoren zoals vergelijkingen, USP’s en UBR’s, beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Het doel in deze fase is om van overweging om te zetten in overtuiging.

Do

Tijd voor actie! In de Do fase willen we van een overtuigde doelgroep naar de echte actie. Deze fase ken je wellicht als action of sell fase. De gewenste actie is bijvoorbeeld een conversie, een verkocht artikel, een lead, een inschrijving of abonnement.

Care

Het doel in deze fase in de funnel is het verkleinen van buyers-remorse en het verkrijgen of vergroten van vriendschap tussen merk en doelgroep. Dat kan op termijn leiden tot ambassadeurschap, up- of cross sell. Display advertenties worden ingezet worden om dit gevoel te versterken.

Welk type creative per fase?

Als je weet welke kanalen er zijn, welke type ads per kanaal en welke fasering je doelgroep doorloopt ben je klaar voor je plan. Dan is de grote vraag: welke creative zet je op welk moment in? In grote lijnen kan je de indeling hieronder aanhouden.

Fases

High funnel / See

Grote formaten, video, veel visuele impact, veel attentie en aandacht!

Mid funnel / Think

Informatieve content, interactie, advertorials, uitlegvideo’s

Lower funnel / Do

Conversie via kleinere, dynamische en slimmere formaten

Display Cheat Sheet

Hieronder volgt een handig overzicht onderverdeeld per kanaal. Zie het als je handige spiekbriefje voor je display advertenties. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen op de regel in je campagne. Die nemen wij in onze campagnestrategie dan ook altijd mee.

Goed te weten: Alion kan je helpen bij het concept, ontwerp én productie van alle onderstaande soorten display assets. Neem contact op voor advies of om direct de mogelijkheden te bespreken.

Mogelijkheden bespreken?

Meer weten of met ons werken? Neem dan contact op met Niels.

Managing Partner

Niels Bovendeur

+31 (0) 152191650