Prioritize like a pro

Of je RICE lust?

Michel van den Burg

30-3-2020

Het is tijd voor een nieuwe campagne en je barst van de ideeën om leads te generen. Maar hoe bepaal met welk idee je het beste kunt beginnen? Start je met het het idee dat het minste tijd kost om te realiseren? Kies je het idee voor het grootste bereik? Of juist waar je de meeste impact mee denkt te kunnen maken? Gebruik RICE!

Hoe stel je prioriteiten in je marketing?

Met RICE! Je leest het goed, gebruik de RICE methode om je campagne ideeën of taken te prioriteren. Niet op basis van smaak, maar op basis van een simpele formule die je loslaat op je lijst met ideeën.

 

Met de RICE methode maak je snel en gemakkelijk inzichtelijk welk idee of taak het meest waardevol is voor het behalen van je doel. RICE biedt nog twee andere voordelen: het zorgt voor onbevooroordeelde keuzes en dat je ze kunt verantwoorden aan jezelf en je leidingevende. Dat smaakt naar meer!

 

RICE staat voor: Reach, Impact, Confidence en Effort. Dit zijn de ingrediënten die je nodig hebt voor maken van een RICE overzicht. 

Reach

We beginnen met Reach. Wat is de verwachting van het bereik van je idee en in welk tijdsbestek verwacht je dit? Verwacht je met het delen van je nieuwe blogpost op social media dat al je 350 volgers het lezen. Dan is je reach score 350.

Impact

Door naar de tweede gang; Impact. Nu we weten wat de reach verwachting zal zijn, kunnen we nadenken over de impact van elke lead. Deze kan erg verschillen per idee of zelfs per lead. Hier is dan ook geen echte wetenschappelijke methode voor om impact te meten. Om die reden wordt er een meerkeuze schaal gebruikt: 3 = enorme impact 2 = hoge impact 1 = gemiddelde impact 0,5 = lage impact 0.25 = minimale impact

Confidence

Verder met Confidence. Als het idee een enorme impact kan hebben, maar er zijn geen gegevens om dit te bevestigen, kun je daar dan wel op vertrouwen? Het vertrouwen kan worden gemeten met een percentage schaal, zo is een score van 80% erg hoog en is er veel vertrouwen. Een percentage van 50% wordt gezien als een lage vertrouwingsscore.

Effort

Laatste gang: Effort. Dit kun je pas scoren wanneer je van iedereen aan tafel weet hoeveel tijd en moeite het gaat kosten om je idee of project uit te werken. Duurt het 1 week om copywriter, 1 week voor het design team en 2 weken voor de creative developer om de campagne uit te werken? Dan is de Effort score 3: drie personen voor 1 maand. Indien je dit zelf kunt uitwerken en de duur korter is dan een maand, dan is je score automatisch 0,5.

RICE berekenen

Nu we alle ingrediënten hebben voorzien van een score kunnen we alles samenvoegen en berekenen. Om de RICE score te berekenen, vermenigvuldig je Reach met Impact en vervolgens met Confidence. Verdeel vervolgens de uitkomst door Effort. De uiteindelijke score vertegenwoordigt de ‘totale impact per gewerkte tijd’. Hoe hoger het getal, hoe dichter je bij een hoge impact / lage inspanning bent. Zo weet je in een handomdraai wat prioriteit moet hebben!

Een voorbeeld

Stel je hebt een tweetal campagne uitingen, waarbij de ene uiting een algemenere copy heeft en de andere een meer specifieke. De uitkomst van de RICE methode vertelt je dat bij de algemene copy deze een lagere impact heeft, maar ook minder effort kost. De beste uitkomst zou zijn: een hoge impact met zo min mogelijk effort.

 

Laten we daar nou net bij Alion een mooie tool voor hebben om je daarmee te helpen: de Alion Feedmanager! Hiermee kan je snel en eenvoudig meerdere versies van je uitingen maken. Op die manier houd je effort dus laag én vergroot je impact met een gelijkblijvend bereik!

Ontvang onze Display Cheat Sheet

Welk type display advertising en welke kanalen zet je in voor optimaal resultaat? Het Display Cheat sheet legt uit welke mogelijkheden er zijn en wanneer je deze het beste kunt gebruiken.

Je geeft ons toestemming om je gegevens te mogen gebruiken om contact met je op te nemen nav deze whitepaper. We verstrekken je gegevens nooit aan derden.

Prioriteiten stellen?

Wij helpen je graag verder. Bijv. met RICE, de Alion Feedmanager of met een andere resultaatgerichte aanpak. Neem contact op met Daan of Kezia om wijzer te worden!

Daan Verberne

Daan Verberne

Sales & Account Director

Kezia Sieters-Jansen

Kezia Sieters-Jansen

Accountmanager

Dit is ook interessant