User testing Just do it

Gebruiksonderzoek, gebruikersonderzoek, gebruiksvriendelijkheid onderzoek, user research en user testing. Het verschil tussen deze termen is er niet of nauwelijks. 

Tim van Spronsen

Maar ongeacht hoe je het noemt, laat ons het voor je doen! Kijk hoe de echte doelgroep het product gebruikt, leer ervan en maak je product beter en beter. Bij alles wat wij als digital agency opleveren (van website tot app) is het een cruciaal onderdeel in het proces. Alleen zo komen we tot oplossingen die er in de praktijk echt toe doen.

Om verwarring tussen de termen te voorkomen hanteren wij maar er maar een: user testing. Omdat input van de gebruiker op verschillende momenten in het proces nodig is, maken wij wel onderscheid in aanpak. Willen we de vraag naar een product valideren? Dan focussen we op het onderzoeken wie de gebruikers zijn en wat zij willen. Willen we bepalen of een gekozen oplossing de juiste is? Dan laten we gebruikers hun ervaringen delen om deze vraag te beantwoorden.

User testing als vast onderdeel van het proces

User testing is een fase in het ontwerpproces waarmee wij een product of dienst met echte gebruikers, de werkelijke doelgroep, evalueren. Omdat wij ons richten op de eindgebruiker en oplossingen die er voor hen toe doen, is dit een belangrijke stap. Door middel van user testing zorgen we dat we een dieper inzicht in de behoeften en het gedrag van de gebruikers krijgen ten opzichte van het product. Wij testen prototypen van specifieke klantreizen of productfuncties met echte gebruikers, stellen taken voor hen vast en registreren en analyseren vervolgens de resultaten. Dit geeft de volgende iteratie in het proces richting, tot finetuning.

Met een user test komen we er achter of onze aannames over de werking van het product bijsturing nodig heeft. Deze inzichten leiden tot een passende oplossing. Onze ervaring leert dat een bevestiging (of bijsturing) op deze aannames erg belangrijk is.

Is A/B-testing niet voldoende?

Stel dat we voor een klant een nieuwe prijspagina voor de website lanceren. Op basis van enkele specifieke wensen ontstaat een ontwerp met enkele varianten. Daarna volgt een A/B-test. Versie A presteert 40% beter dan B en variant A gaat definitief live. Dit kan werken maar het zegt niets over de effectiviteit van A. Het zegt alleen dat deze optie beter is dan B.

De beste manier om erachter te komen hoe effectief de ontworpen oplossing is, is door te testen met echte gebruikers, die echte klantreizen, uitdagingen en denkpatronen demonstreren bij het gebruik van de oplossing. Het uitvoeren van user tests levert ons de waardevolle feedback op die verder gaat dan aannames en voorkomt dat we een oplossing ontwikkelen die niet optimaal presteert.

4 redenen waarom user testing zo belangrijk is

Met user testing pakken wij het echte probleem meteen aan. Geen ‘verkeerde’ routes, maar direct een juiste besteding van tijd en geld op weg naar de effectieve oplossing.

  1. Tijd en geld besparen
    Gebruikersfeedback voorkomt dat aannames de basis zijn voor kostbare besluiten. De feedback helpt juist om gebruikersproblemen effectiever op te lossen.

  2. Helping brands helping people
    De reden waarom wij doen wat we doen is het leven van de eindgebruiker verbeteren. De eindgebruiker kan het beste vertellen wat hij of zij nodig heeft. Door dat te doen is de kans groter dat de ervaring voor klanten beter wordt en dat zij daarom het product vaker of sneller gaan gebruiken.

  3. Ontdekken waar het probleem ligt
    Een belangrijk voordeel van user testing is dat wij ontdekken waar de gebruikers problemen tegenkomen of vastlopen. Bijvoorbeeld:
    • Verwarrende of misleidende navigatie
    • Problemen met inloggen of het aanmaken van een account
    • Website werkt niet op mobiele apparaten

  4. Het helpt ons het product te laten groeien
    In ons proces is de laatste stap ‘Grow’ de langste en belangrijkste fase. Hierin focussen wij op het relevant houden van het product en het helpen de (nieuwe) doelstellingen te halen. Voor de klant, voor de eindgebruiker.

Mogelijkheden bespreken?

Meer weten of met ons werken? Neem dan contact op met Niels.

Managing Partner

Niels Bovendeur

+31 (0) 152191650