Wat is jouw waardepropositie?

Een sterke waardepropositie is essentieel voor het succes van een product of dienst, omdat het klanten kan helpen om te begrijpen waarom het product of de dienst waardevol is en waarom ze het zouden moeten kopen of gebruiken.

Niels Bovendeur

Wat is een waardepropositie?

Een waardepropositie is dat wat je product of dienst uniek en waardevol maakt voor je klant. Het beschrijft de resultaten die een klant kan verwachten van het gebruik van een product of dienst en hoe het zich onderscheidt van vergelijkbare producten of diensten op de markt.

Een waardepropositie gaat dus niet alleen over de eigenschappen of kenmerken van een product of dienst, maar ook over de voordelen die het oplevert. Het kan bijvoorbeeld gaan om het oplossen van een probleem of het verbeteren van een ervaring voor de klant.

Hoe bepaal je een waardepropositie?

Idealiter lost je product of dienst een probleem op van de klant waardoor deze oplossing een bepaalde waarde vertegenwoordigd. Hoe groter het probleem en hoe beter de oplossing, hoe hoger de waarde. Je wil dus eigenlijk weten waar de ‘spanning’ van de klant zit. Dat ontdek je door de dilemma's van de klant te onderzoeken. Wat is de motivatie van mensen uit de doelgroep? En wat belemmert ze nu hun doelen te bereiken?

Wat is een Value Proposition Canvas?

Bij Alion is het bepalen van de goede waardepropositie onderdeel van onze brand strategy. Een hulpmiddel dat wij hier meestal bij gebruiken is het Value Proposition Canvas. Het is een onderdeel van het Business Model Canvas en is opgedeeld in twee delen: het klantprofiel en je propositie.

In het klantprofiel worden de eigenschappen van de doelgroep van het bedrijf bedient beschreven. Een goede analyse van de doelgroep is hiervoor nuttig. Het profiel omvat informatie over de behoeften, doelen, uitdagingen, en wensen van de klanten.

Het tweede deel, de waardeproposities, beschrijft de verschillende manieren waarop het bedrijf waarde biedt aan haar klanten. Dit omvat informatie over de unieke voordelen, kenmerken, en functies van het product of dienst van het bedrijf.

Voorbeeld van een Value Proposition Canvas

Hieronder vind je een voorbeeld van een ingevuld value proposition canvas voor een fictief bedrijf genaamd "Finance Matters", actief in de financiële dienstverlening voor de zakelijke doelgroep.

 

Klantprofielen
Start-ups hebben vaak beperkte financiële middelen, kennis en aandacht op financieel vlak en hebben behoefte aan professioneel financieel advies om hun financiële situatie te optimaliseren en hun bedrijf succesvol te laten groeien.

Bedrijven in het MKB hebben vaak behoefte aan maatwerk op het gebied van financiële diensten, zoals boekhouding, belastingadvies en salarisadministratie.

Enterprise ondernemingen hebben vaak complexe financiële vraagstukken en behoefte aan professioneel advies om hun financiële processen te stroomlijnen en te optimaliseren.

 

Waardeproposities
Finance Matters biedt een volledig geautomatiseerde boekhouding, dat helpt haar klanten om hun financiën eenvoudig en overzichtelijk te beheren, waardoor ze meer tijd en aandacht kunnen besteden aan hun bedrijfsactiviteiten.

Finance Matters levert persoonlijk financieel advies over belastingen, financiering, cashflow management en budgettering. Hierdoor kunnen klanten betere beslissingen nemen over hun financiële strategie en hun bedrijf succesvol laten groeien.

Finance Matters biedt een complete salarisadministratie. Dit omvat het berekenen en uitbetalen van salarissen, het afdragen van sociale premies en het opstellen van arbeidsovereenkomsten. Hierdoor hebben klanten meer tijd en aandacht om zich te richten op hun kernactiviteiten.

 

Je propositie is altijd in beweging

Dit is slechts een voorbeeld van een ingevuld value proposition canvas voor een bedrijf in de financiële dienstverlening met een zakelijke doelgroep. Het is belangrijk om op te merken dat dit canvas slechts een startpunt is, het kan voortdurend worden aangepast en verbeterd op basis van feedback van klanten en veranderingen in de markt.

Mogelijkheden bespreken?

Meer weten of met ons werken? Neem dan contact op met Niels.

Managing Partner

Niels Bovendeur

+31 (0) 152191650