Whitepaper campagnes

Betere leads door kennisdeling

Auteur

Michel van den Burg

Focus

Campagnestrategie

Bij Alion helpen we merken om mensen te helpen. Een goede manier om jouw doelgroep te helpen is door het delen van je kennis. Daarmee creëer je vertrouwen, een imago als expert én los je een probleem van je doelgroep op. Dat kun je, zoals wij nu doen, in de vorm van een blog gieten maar je kunt ook kiezen voor een whitepaper.

Wat is een whitepaper?

Wat is een whitepaper? Wat heeft jouw organisatie aan een whitepaper? Hoe schrijf je een whitepaper? In deze blog leggen we het uit.

 

Een whitepaper is een document, meestal in PDF-vorm waaruit blijkt dat jij kennis hebt van een bepaald onderwerp. Er zijn geen vaste regels over hoe een whitepaper eruit moet zien, maar één ding is heel duidelijk: een whitepaper is geen veredelde reclamefolder. Een whitepaper is altijd informatief, je deelt kennis met jouw doelgroep. Je kunt in je whitepaper ook infographics verwerken en er met goede opmaak voor zorgen dat langere stukken tekst prettig leesbaar blijven.

 

Een ander belangrijk kenmerk van een whitepaper is dat jouw doelgroep een whitepaper kan downloaden. Het is dus geen blog post of pagina op je website. Omdat jouw doelgroep de whitepaper download in ruil voor zijn of haar contactgegevens is er ook een bepaalde verwachting die je waar moet maken.

Wanneer is je whitepaper campagne een succes?

Het antwoord op deze vraag hangt af van het doel van je whitepaper campagne. Het is dan ook slim om, voordat je begint, na te denken over wat je wilt bereiken. Wil je e-mailadressen verzamelen? Meer volgers op LinkedIn? Een positief effect op je organische vindbaarheid? Wat je doel ook is, de whitepaper zelf is pas het beginpunt van een succesvolle campagne. De follow-up na het downloaden is minstens net zo bepalend voor je succes. Bedenk wat je wilt doen met de leads die je verzamelt en zorg dat je de leads AVG-proof verzamelt zodat je deze potentiële klanten ook daadwerkelijk mag benaderen.

71% gebruikt informatie uit whitepapers vóór aankoop

75% is bereid informatie te geven

61% deel whitepapers met collega's

Wat levert het je op?

Vooropgesteld, ja het klopt dat het schrijven van het whitepaper enige inspanningen vereist. Wat mag je hiervoor terugverwachten? Om te beginnen met een aantal cijfers die bewijzen dat een whitepaper waardevol is voor je organisatie. Uit onderzoek blijkt dat 71% van de B2B-kopers maakt gebruik van whitepapers bij het onderzoeken van aankoopbeslissingen, 75% van de B2B-kopers is bereid informatie achter te laten over zichzelf en hun bedrijf, in ruil voor een whitepaper. 61% Van de B2B-kopers deelt whitepapers met collega’s.

 

 

Het whitepaper is een geschikt medium om in te zetten voor structurele groei, het vergaren van betere of nieuwe positie als marktleider en helpt mee aan lead nurturing door het vergaren van nieuwe contact informatie van potentiele klanten. Het whitepaper is ook uitermate geschikt om te delen op social media om zo nog meer top of mind te blijven bij je doelgroep. Door bijvoorbeeld het delen van een ‘fragment’ uit het whitepaper als een soort teaser voor je volgers. Naast je volgers kun je via deze weg ook weer andere potentiele klanten bereiken. Kortom, een whitepaper kan een perfect onderdeel van je campagne zijn. 

Hoe schrijf je een goede whitepaper?

Een goede whitepaper schrijven begint bij weten voor wie je schrijft. Wie is je doelgroep? Schrijf je bijvoorbeeld voor starters op de woningmarkt? Dan krijgt je whitepaper en andere inhoud dan wanneer je voor ervaren kopers in de pen klimt.

 

Als je duidelijk in beeld hebt voor wie je schrijft is het tijd voor de volgende vraag: over welk thema schrijf je? Kies een thema waar je veel vanaf weet én dat bij kan dragen aan het expert imago van jouw organisatie. Bedenk vervolgens tegen welk probleem jouw doelgroep in dit thema aanloopt en je hebt het onderwerp voor jouw goede whitepaper.

Tip: denk vooral niet te moeilijk. Je weet veel meer dan je denkt en wat voor jou simpel of vanzelfsprekend lijkt, is voor jouw doelgroep al snel heel waardevol.

Verspreid je whitepaper

Ben je klaar met schrijven? Tijd om je whitepaper te verspreiden. Kies je voor actieve verspreiding? Kijk dan of je een klein stukje uit je whitepaper kunt omschrijven naar een social post die mensen uitnodigt om jouw whitepaper te downloaden. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om jouw whitepaper alleen op aanvraag te verspreiden.

Ontvang onze Display Cheat Sheet

Welk type display advertising en welke kanalen zet je in voor optimaal resultaat? Het Display Cheat sheet legt uit welke mogelijkheden er zijn en wanneer je deze het beste kunt gebruiken.

Je geeft ons toestemming om je gegevens te mogen gebruiken om contact met je op te nemen nav deze whitepaper. We verstrekken je gegevens nooit aan derden.

Whitepapers ingewikkeld?

Welnee! Ben je enthousiast geworden om een whitepaper toe te voegen aan jouw strategie? Neem dan contact met ons op. Bij Alion hebben we veel ervaring met whitepaper campagnes. We helpen je graag bij het bedenken, schrijven, vormgeven, verspreiden én opvolgen van jouw whitepaper.

Daan Verberne

Daan Verberne

Sales & Account Director

Dit is ook interessant