Case

Bestel vooraf, haal op wanneer het jou uitkomt

Coffeecompany

App development

25 jaar geleden startte in een pijpenla in Amsterdam de eerste Coffeecompany. Het doel? Amsterdam meenemen in het nieuwe koffiedrinken. Dankzij het directe contact met koffieboeren, haar eigen branderijen en het betalen van prijzen die in relatie staan tot de kwaliteit, drink je in elk Coffeecompany filiaal unieke, (h)eerlijke koffie naar eigen recept.

 

Bestel vooraf, haal op wanneer het jou uitkomt

Inmiddels telt het bedrijf, onder de paraplu van Albron, 35 filialen. Je vindt de Coffeecompany in Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen, Leiden, Rotterdam en - bij ons om de hoek: in hartje Delft. Coffeecompany kwam naar Delft om met Alion een (native) app te ontwikkelen waarmee klanten hun bestelling kunnen plaatsen, betalen en ophalen.

 

De voordelen van een dergelijke app zijn enerzijds het inspelen op de queing economy, het versoepelen van het bestelproces, het verbeteren van de ervaring van de klant en het creëren van een ‘romantische’ connectie tussen de vaste klant en de lokale Coffeecompany vestiging door het toevoegen van een persoonlijke touch.

 

Het was de wens van Coffeecompany om haar klanten te laten genieten van een verse kop koffie, zonder dat ze daarvoor in een rij moeten staan, want wachten op je koffie is nooit leuk.

 

Bij Coffeecompany begrijpen ze heel goed dat smaken verschillen en dat iedereen een ander favoriet koffiemoment heeft. Daarom lag onze focus bij het maken van de oplossing op het bieden van vrijheid, flexibiliteit en snelheid. Een digitale variant van het bekende Coffeecompany menu, inclusief alle mogelijkheden tot personalisatie.

Onze uitdaging

Omdat het voor Coffeecompany nog onzeker was of de applicatie het gewenste resultaat zou opleveren ontstond de wens om klein te starten en te testen bij de doelgroep. Dit kon alleen door samen met de klant een zorgvuldig MVP (minimal viable product) vast te stellen. Dat wil zeggen, hoe krijgen we de juiste ervaring zo snel mogelijk in de handen van de gebruiker om te leren hoe deze ervaring vorm moet krijgen. Daarbij is belangrijk dat de wensen van de eindgebruiker centraal staan.

 

Naast te kunnen voldoen aan de wensen van de veelzijdigheid aan eindgebruikers moest de oplossing ook passen in het proces van de winkels en hun barista’s. Tijdens de ontwikkeling liepen we dan ook een paar dagen als barista mee bij Coffeecompany. Dit leerde ons wat, op welk moment voor een barista belangrijk is. Om een verse kop koffie te garanderen moet de bereidingstijd bijvoorbeeld minimaal zijn, iets wat in het huidige bezorg proces geen garantie was. Dat bood niet de flexibiliteit om het proces aan te passen naar de processen van de winkels. Dit betekent dat de oplossing bij elke bestelling een signaal moest geven wanneer de bereiding te starten. Hoe de ideale instructie via het bestaande kassasysteem gecommuniceerd moest worden werd in deze dagen duidelijk.

De grootste uitdaging was het integreren van de nieuwe bestel- en betaalmogelijkheid in het bestaande kassasysteem. Het kassasysteem en de oplossing moeten kunnen communiceren zonder dat de winkels een wijziging door moeten voeren in hun huidige systeem of processen. Gelukkig gaan we bij Alion geen uitdaging uit de weg en voor een uitdaging als deze hebben we gebruik gemaakt van onze verschillende interne expertises en de flexibiliteit van het Scrum proces.

De oplossing

Het resultaat is de Coffeecompany Order Ahead App. Als gebruiker plaats je een bestelling, betaal je en geef je zelf aan wanneer de barista moet beginnen met het bereiden van je bestelling.

 

De Order Ahead App is een Progressive Web App (PWA) gewrapt als Native app te vinden in de app store of als icoon te installeren op het startscherm van je smartphone. Om snel te kunnen leren van de ervaring van eindgebruikers is deze aanpak gekozen. Een PWA is net zo snel te ontwikkelen als een website. Om écht te testen met gebruikers was namelijk een werkende app nodig. Écht een koffie bestellen en die ophalen bij de winkel kan je niet met een klikbaar prototype. Daarnaast is de barista ervaring ook niet te toetsen zonder.

 

Omdat de app een PWA is, is deze dan ook bereikbaar via elke browser, op een domeinnaam waardoor Coffeecompany SEO-technisch alle onderdelen van haar app kan laten indexeren.

 

Kiest Coffeecompany er voor om de app later te releasen op een domeinnaam, dan is de app, net als een website, voor iedereen toegankelijk en niet gebonden aan een besturingssysteem. Ook is de PWA via meerdere kanalen bereikbaar en de ontwikkeling tijd- en kostenbesparend. Een PWA werkt supersnel en geeft de beleving van elke andere lokaal geïnstalleerde app met de voordelen van een PWA.

 

Om aan te sluiten op de merkbeleving van Coffeecompany was het realiseren van een Native app een must. Door de PWA te wrappen als iOS app, kan deze in de Appstore worden geupload en is deze beschikbaar voor iedere Apple gebruiker.

 

Door slim gebruik te maken van de flexibiliteit van een PWA kunnen, via door Alion zelf ontworpen toegangswegen, het kassasysteem en de app communiceren. Zo is met minimale impact op de huidige processen van Coffeecompany een nieuwe touchpoint gecreëerd dat, naar alle waarschijnlijkheid, zorgt voor een toename in het aantal orders en een betere gebruikerservaring.

Ontwerpen voor en met gebruikers

Bij Alion hanteren we het ‘user first principe’. Dat betekent dat we pas ontwerpen of ontwikkelen als we weten wat de doelgroep belangrijk vindt. Ook in deze case hebben de eindgebruikers geholpen bij het vormen van de ervaring. Door de straat op te gaan en de app te testen onder Delftse voorbijgangers leerden we hoe we het gemak van een kop koffie bestellen konden vergroten. Elke tester kreeg zijn of haar bestelling gratis mee, dus de bereidheid om mee te doen was vrij hoog.

 

Gebruikers een app laten testen in de huidige anderhalvemetersamenleving was dankzij het gebruiksgemak van een PWA eenvoudig. De Oder Ahead App vereist namelijk geen download en is via een URL te bereiken. Een QR-code met deze URL maakt de app voor iedereen met een smartphone toegankelijk.

Een bewezen proces met een maatwerk uitkomst

Dit project voor Coffeecompany toont de kracht van ons bureau. We gaan geen uitdaging uit de weg en combineren expertise, flexibiliteit en creativiteit om samen met de klant te komen tot de beste oplossing. Bewezen kwaliteit koffie, te bestellen in een volledig gebrande, onder alle omstandigheden goed functionerende gebruikerservaring.

 

Dankzij deze nieuwe Progressive Web App is een vers bereide, stomend hete kop koffie on demand een feit. En dat is volgens ons koffieliefhebbers helping brands helping people!

Meer weten?

Spreekt het bovenstaande proces je aan en wil je ons ook een ontwerpuitdaging voorleggen? Neem dan contact op met Daan of Kezia.

Daan Verberne

Daan Verberne

Sales & Account Director

Kezia Sieters-Jansen

Kezia Sieters-Jansen

Accountmanager

Dit is ook interessant