Branding voor Falcon

De ongeëvenaarde
blik van de valk

SkylineDx

Branding

Als je met ongekende vakkundige ‘zintuigen’ werkt is de link met een valk meer dan terecht. Het biotechbedrijf SkylineDx heeft hun melanoma programma dan ook Falcon R&D Program genoemd. Aan Alion de taak om het het perfecte Falcon-beeld te creëren dat kwaliteit, wetenschap en innovatie uitstraalt. En dat niet alleen, ook (toekomstige) merken gelinkt aan het programma moeten mee kunnen liften op dezelfde branding.

Over Falcon

Falcon R&D Program maakt onderdeel uit van het Rotterdamse biotechbedrijf SkylineDx. Zij ontwikkelen diagnostische tests die op basis van genen uit een kankercel, voorspellen wat het effect van medicatie of een behandeling gaat zijn. Bij het Falcon R&D Program gaat het specifiek om inzichten bij melanomen (vorm van huidkanker). Gelinkt aan Falcon zijn aanverwante studies. Allen vernoemd naar roofvogels in de valkenfamilie, Merlin (slechtvalk) is hierin het eerste merk.

Uitdaging

Voor het Falcon R&D Program was een passende branding nodig. Een logo-ontwerp, een brand-guide en diverse visuele uitingen. Belangrijk in de briefing: de branding moet de kwaliteit, de wetenschappelijke benadering en het innovatieve karakter weerspiegelen. Kortom, passend bij de markt en het karakter van het bedrijf. De vraag was om meteen het eerste gelanceerde merk Merlin in het verhaal mee te nemen. Duidelijk een extra uitdaging om onder de ‘koepel’ van het Falcon R&D Program een merk weg te zetten. Plus gericht op toekomstige merken de branding flexibel genoeg te maken dat ook nieuwe merken probleemloos en herkenbaar te branden zijn.

Onze oplossing

Om te komen tot een beeld dat past bij de markt hebben we eerst soortgelijke merken in kaart gebracht. Welke keuzes zijn gemaakt, wat is kenmerkend. Zo zijn logo's in diagnostiek meestal abstract en modern met een visueel merkteken voor genen of DNA. Design is minimalistisch met blauw als meestgebruikte kleur, logisch gezien de associatie met wetenschap en betrouwbaarheid.

 

Een ander belangrijk onderdeel in ons creatieve proces was ook het kijken naar logo's met roofvogels. Wat wil je wel of juist niet uitstralen?

Na deze analyses zijn we gaan ontwerpen, met als uitgangspunt de combinatie van het ‘valk-beeld’ en een helixvorm (de molecuulstructuur van het DNA). Het resultaat is een breed palet aan oplossingen waaruit we samen met de klant de beste kandidaten hebben gekozen en uitgewerkt tot conceptontwerpen (zie de verschillende Merlin-opties). Een ronde verder blijft één conceptlogo over die na finetuning het uiteindelijke beeldmerk vormt. Door het slim inzetten van kleur zijn we in staat de verschillende merken in beeld te brengen.

Resultaat

Het resultaat is een krachtig merk dat vertrouwen en deskundigheid uitstraalt. Onderscheidend, maar wel passend in de markt, en duidelijk innoverend. Het merk en de vormtaal is onderdeel van een groter geheel en tegelijkertijd schaalbaar (belangrijk!) wanneer het nodig is. Bij nieuwe uitingen, maar zeker bij aanverwante programma’s en nieuwe merken.

Ook een passende branding voor jouw bedrijf, jouw merk?

In deze case geven we inzicht in het proces van uitdaging tot resultaat. Ben je op zoek naar een partij die een sterke branding voor jouw bedrijf, voor jouw merken neerzet? Neem dan contact met ons op.

Kezia Sieters-Jansen

Kezia Sieters-Jansen

Accountmanager

Daan Verberne

Daan Verberne

Sales & Account Director

Relevante cases
Dit is ook interessant