Case

Branding: de transformatie van Rolloos Data Services naar Helin

Klant

Helin

Focus

Branding en design

Bedrijven zijn continu in ontwikkeling. Ondernemen is een lerend proces en soms moet je het oude loslaten om nieuwe krachtige stappen te zetten. Zo ook bij Rolloos Data Services, waar nieuwe ontwikkelingen voor extra kansen zorgen. En die pakken ze met beide handen aan. Bij een nieuwe koers hoort een volledige herziening van de branding. Lees hoe Rolloos Data Services transformeerde in de godin Helin. Aim for the stars!

Over Helin

De expertise van Helin ligt bij edge computing voor remote-operaties, bijvoorbeeld op zee, in een haven of in een woestijn. Nieuwe computerchips maken het mogelijk om grote computerkracht aan de apparatuur zelf (edge) van deze bedrijven te koppelen. Voorheen kon je deze kracht alleen behalen met cloudoplossingen. De verschuiving naar edge zorgt voor twee belangrijke voordelen: het verbeteren van real-time analyses en het verlagen van netwerk- en connectiviteitskosten. Edge computing filtert en verwerkt de data lokaal, waardoor de datastroming naar een centraal datacenter of cloudomgeving (voor langdurige opslag) wordt verminderd. Een duidelijke winst.

 

Ondanks, of misschien wel door de corona-pandemie, doen meer bedrijven een beroep op deze expertise. Complementaire industrieën vragen om deze edge-oplossing om logistiek te verbeteren, maritieme operaties te bewaken en rapportage te automatiseren.

Uitdaging

Voor Rolloos Data Services was de focus op edge computing en de uitbreiding naar complementaire domeinen reden om een belangrijke knoop door te hakken. De switch naar een nieuw bedrijf, met een volledig herziende, passende branding.

 

Er was nog geen naam, geen verhaal, geen merk en geen online presence. Aan ons de schone taak om onze expertise te tonen.

Aanpak

Samen met de klant zijn we op zoek gegaan naar hun onderscheidend vermogen, hun kracht, hun identiteit. Na meerdere intensieve sessies kwam alles samen in ‘Helin’. Het is afgeleid van H'lin, de bijnaam van de Noorse godin Frigg, de vrouw van Odin. Zij waakt over mensen, creëert wolken en is een beschermengel en probleemoplosser.

 

Volledig passend bij wat het bedrijf Helin is met hun sterke vermogen om complexe problemen op te lossen. Voor de klant vertegenwoordigt de nieuwe naam Helin hun complete persoonlijkheid. Hun rol als partner van veel bedrijven met daarbij de verantwoordelijkheid om met innovatieve oplossingen te komen en bedrijfsvoeringen te verbeteren. Zoals ze het zelf treffend zeggen: “We always aim for the stars and like to bring you along.”

 

Met Helin als basis zijn we het verdere proces ingegaan om de volledige branding inclusief logo en website te ontwikkelen. Een sluitend verhaal dat in alle uitingen wordt doorgevoerd.

“Wij werken pragmatisch aan complexe digitale oplossingen. Met Alion hebben we een pragmatische partner, die ons een doeltreffend uiterlijk geeft voor onze soms complexe identiteit.”

Joost Lasschuit

Managing director, Helin

Resultaat

Het is goed om te weten dat Helin ook bekend stond als Friggerock, oftewel Friggs spinnewiel of spinrokken. Men zegt dat zij de nevels en wolken heeft gesponnen. Ze wordt vaak afgebeeld als een mooie vrouw, gekleed in een mantel van arendsveren of ermee omringend. Een van haar symbolen bestaat uit de volle maan, twee vogels en een maretak.

Branding en logo

De maretak kan gedraaid worden tot een decision tree die we kennen bij machine learning. Deze link, deze verbeelding, hebben we doorgevoerd in het beeldmerk van het Helin logo. Het is een maretak én een decision tree. Het oranje kleuraccent ligt op de geoptimaliseerde oplossing. Het woordmerk is rechttoe rechtaan, maar door de subtiele afronding vriendelijk en toegankelijk.

 

Omdat Helin de spinner van wolken is, en dataservices hun connectie (permanente opslag) met de cloud behouden en zelfs optimaliseren, hebben we bij de visuals gekozen voor wolken. Weerbarstige wolken die duiden op een verandering.

Website

Uiteraard hoort bij een ‘nieuw’ bedrijf een nieuwe website. Alle Helin stijlelementen zijn ook hier in doorgevoerd. Je ziet heel sterk hun focus, hun expertise en vanaf de eerste beelden is de bredere offshore marktbenadering duidelijk. Een krachtige, internationale website. Je bekijkt de Helin website hier.

We hebben de site geheel in het gebruiksvriendelijke Umbraco Cloud (toepasselijk 😉) gebouwd waardoor Helin zelf de content kan beheren.

Pragmatische partner

We kijken terug op een geslaagd project met een tevreden klant. Joost Lasschuit, managing director bij Helin voegt daar aan toe: “Wij werken pragmatisch aan complexe digitale oplossingen. Met Alion hebben we een pragmatische partner, die ons een doeltreffend uiterlijk geeft voor onze soms complexe identiteit.”

Daag jij ons uit om een nieuwe branding op te zetten?

Ben je benieuwd hoe we de (re)branding van jouw bedrijf vormgeven? Neem contact met mij op, we leggen je onze aanpak uit en gaan de uitdaging graag aan.

Neem contact op
Daan Verberne

Daan Verberne

Sales & Account Director

Dit is ook interessant