Case

Social campagne voor NIPT onderzoek

Klant

Roche Diagnostics

Focus

Campagne

Het campagnedoel overtroffen én minder besteed! Onze social campagne voor een NIPT onderzoek had verrassend goede resultaten. In deze case beschrijven we hoe we dit deden! Impact. Dat willen we bereiken. Echte impact. Dat doen we door merken te helpen om mensen te helpen. Onze power schuilt in het bedenken en creëren van digitale oplossingen die er toe doen. Zoals deze campagne.

Clicks

7.069

Ingevulde enquêtes

3.586

4980

reacties

Wat houdt NIPT in en welke keuzes zijn er?

Met de NIPT (Niet Invasieve Prenatale Test) kunnen chromosoomafwijkingen bij een foetus worden gediagnosticeerd. Je kan dan kiezen voor een targeted test, waarbij alleen gescreend wordt op Down, Edwards en Patau of voor een genome-wide test. Hierbij kunnen ook andere chromosoomafwijkingen gevonden worden. Bij het kind, in de placenta en heel soms ook bij de zwangere zelf. Dat noemen we nevenbevindingen.

“We hebben een korte campagne gedaan waarbij we heerlijk snel konden schakelen met Alion. Dit ondanks de moeilijke materie van de campagne. Binnen no-time zijn de doelstellingen behaald!”

Maarten van Minnen

Digital Marketing Manager

Wat kan er beter? Vraag het de doelgroep!

Die tweede test klinkt goed en uitgebreid, maar kan vaker een positief en vals-positief resultaat geven. Bovendien is niet altijd duidelijk wat de nevenbevindingen precies betekenen. Toch kiest een groot deel van de zwangere vrouwen (78% tussen april 2017 en april 2018) voor deze test. Om te zorgen dat vrouwen goed begrijpen waar ze voor kiezen is het belangrijk om er achter te komen hoe ze de huidige communicatie ervaren.

 

Om dat voor elkaar te krijgen werden wij uitgedaagd om een social media campagne te bedenken en uit te voeren. Het doel was om 400 vrouwen (die voor de NIPT-keuze hebben gestaan) mee te laten doen aan het onderzoek (enquête) en 15 ervan te laten deelnemen aan een live interview.

Van extra uitdaging naar oplossing

Een hele uitdaging, maar dat zat niet in het aantal deelnemers. Wat te denken van het gevoelige onderwerp? En een nog groter vraagteken: het betrof geen onderzoek dat even in 1 minuut gepiept was. Het was juist een lange survey met extra veel kans op tussentijds afhaken. Zeker omdat er geen incentive tegenover stond.

 

Met dit alles in gedachten hebben we meerdere Facebook advertenties ontwikkeld inclusief illustraties en een directe link naar de enquête. Om afhaken te voorkomen hebben we motiverende afbeeldingen ontworpen die we tussen de vragen hebben gezet. Een extra uitdaging zat in de korte looptijd van slechts 15 dagen. We hebben daarom extra ingezet op monitoring en optimalisatie van de advertentiecampagnes.

Resultaat: in 15 dagen doelen ruimschoots en onder het budget bereikt

Wat heeft de campagne uiteindelijk opgeleverd? We laten je graag de cijfers zien. Het beoogde aantal respondenten is ruim gehaald. Bijna 10x zoveel. Hiermee kan werkelijk bekeken worden hoe de communicatie/voorlichting rondom de NIPT beter kan. Bovendien zijn de kosten aanzienlijk lager uitgevallen dan begroot. Uiteindelijk hebben we maar liefst 4980 reacties verzameld. Het voltooiingspercentage is 72%, wat vrij hoog is (gezien de lengte en het feit dat niet alle vragen voor iedereen van toepassing was). Daarnaast hebben 47 vrouwen hun e-mailadres opgegeven voor een interview (waarvoor we 15 kandidaten zochten). Toen we dit subdoel bereikt hadden is het e-mail verzoek uit de vragenlijst gehaald.

Meer weten?

Spreekt het bovenstaande proces je aan en wil je ons ook een ontwerpuitdaging voorleggen? Neem dan contact op met een van onze account managers.

Neem contact op
Daan Verberne

Daan Verberne

Sales & Account Director

Kezia Sieters-Jansen

Kezia Sieters-Jansen

Accountmanager

Dit is ook interessant