De merkidentiteit beschrijft wie je bent, wat je drijft en wat je betekent voor anderen. Het zijn de aspecten van je merk waarmee mensen zich willen verbinden, waarmee ze zich kunnen identificeren. Een betekenisvol merk heeft een identiteit waarmee mensen zich kunnen identificeren en willen verbinden.
Maar hoe kom je tot zo'n identiteit? Het start met een branding strategy van Alion. Wanneer wij ons storten op je branding strategy, doorlopen we drie stappen. De uitkomsten van deze stappen vormen de merk- of branding strategy. Ze zijn de aanzet voor de volgende stap voor je merk: de visuele doorvertaling naar een goed logo & brand design.
We leggen de basisprincipes van het merk vast. We bespreken en bepalen de missie, de visie en kernwaarden.
We analyseren de doelgroep(en), bestuderen de markt, trends en concurrenten.
In de laatste fase bepalen we waarmee het merk het verschil maakt, en hoe het merk dat waarmaakt.
Voor het opzetten van een branding strategy verkennen we in de eerste stap de basis van het merk. We denken samen na over de missie, de visie en kernwaarden van het merk.
Missie
De missie van een merk geeft antwoord op het ‘waarom’ van een merk, het is het bestaansrecht (ook wel purpose) van je merk. Een krachtige merkmissie is zowel op de werknemer als de doelgroep gericht. Het dient als een soort raamwerk en geeft alle betrokkenen een startpunt om op te bouwen bij het vestigen van het merk.
Visie
De visie van een merk is de lange termijn blik op de wereld, veranderingen en trends die we zien en de impact ervan op het merk. Maar ook de plek van het merk in deze toekomst. De vraag die onder het begrip visie ligt is: waar gaan we voor? In een visiestuk wordt beschreven wat de toekomstdroom van de organisatie is en welke bijdrage de organisatie aan de maatschappij wil leveren. In een visie krijgt de missie concrete handen en voeten.
Kernwaarden
Kernwaarden zijn de basis waarop een bedrijf kan worden gebouwd en wat kan leiden tot verdere groei en verandering. Het zijn de waarden waarnaar iedereen zich in het bedrijf handelt en gedraagt. Ze zeggen iets over de esthetiek, aanpak, tone of voice, berichten, producten en doelgroep van een merk.
In deze fase staan we samen stil bij het umfeld, de context van het merk. Wie is of zijn de doelgroepen? We bepalen de kenmerken die we als persona kunnen opmaken. Dit helpt om vanuit het juiste perspectief de vervolgstappen in te vullen.
Wat zijn de korte en lange termijn vooruitzichten bezien vanuit de markt? En hoe veranderen de behoeften van mensen. In zijn algemeen, en binnen de doelgroep? Dit heeft grote invloed op hoe je je merk nu én in de toekomst relevant maakt.
Door de ontwikkelingen en positionering van de belangrijkste concurrenten te analyseren, wordt duidelijk waar het merk zich kan differentiëren.
Waar zit de spanning van de klant? Dat ontdekken we door samen de dilemma's van de doelgroep te onderzoeken. Wat drijft ze? Wat is hun motivatie? En wat belemmert ze?
De klantbelofte vormt hier een sleutel. Hier komt de basis, de context en de spanning samen. Samengevat is dit vaak ook de pay-off van het merk. Het vertelt mensen waarom het bedrijf bestaat en wat het anders maakt. Het is voorzien van bewijs waarom de klantbelofte klopt. Zo ontstaat een goed beargumenteerde branding strategy.
Er zijn vele redenen denkbaar om een goede branding strategy voor je merk te overwegen, zoals:
Klinkt dit bekend? Neem dan contact met ons op.
Een Brand Strategy levert de identiteit die de doelgroep met je merk verbindt.
Een Brand Strategy is het startpunt voor alle creatieve uitingen van het merk.
Een Brand Strategy identificeert de creatieve kansen en mogelijkheden voor jouw merk.
Waarom heb ik een merkstrategie nodig?
Wat is de doorlooptijd van een merkstrategie?
Wat kost een brand- of merkstrategie?
Waarom kies je Alion voor een merkstrategie?
Ik wil graag een offerte!
Met een brand strategy van Alion. Neem contact op met Niels. Hij helpt je graag en goed. Bijvoorbeeld met een adviesgesprek, of direct een offerte.