Branding

Brand Strategy

Heldere positionering

Als iemand het over 'merk' heeft, wordt vaak het logo gebruikt om het product, bedrijf of merk te identificeren. Maar een merk is méér dan de visuele weergave. Het is de ervaring van mens met merk. Een merk kan de interactie met de doelgroep versterken. Alion definieert een merk als dat wat mensen denken, voelen en zeggen over het merk.

Hoe kom je tot een betekenisvol merk?

De merkidentiteit beschrijft wie je bent, wat je drijft en wat je betekent voor anderen. Het zijn de aspecten van je merk waarmee mensen zich willen verbinden, waarmee ze zich kunnen identificeren. Een betekenisvol merk heeft een identiteit waarmee mensen zich kunnen identificeren en willen verbinden. Maar hoe kom je tot zo'n identiteit? Het start met een brand- of merkstrategie van Alion. Wanneer wij ons storten op je merkstrategie, doorlopen we drie stappen:

Ontvang binnen 2 werkdagen een offerte

Wil je snel verder met je project? Neem dan contact op met één van onze accountmanagers. Ze helpen je graag en goed verder. Bijvoorbeeld met een intakegesprek, of direct een offerte. Dat kan al binnen 2 werkdagen.

Daan Verberne

Daan Verberne

Sales & Account Director

Kezia Sieters-Jansen

Kezia Sieters-Jansen

Accountmanager

Drie stappen voor een succesvolle brand strategy

De basis

We leggen de basisprincipes van het merk vast. We bespreken en bepalen de missie, de visie en kernwaarden.

De context

We analyseren de doelgroep(en), bestuderen de markt, trends en concurrenten.

De klantbelofte

In de laatste fase bepalen we waarmee het merk het verschil maakt, en hoe het merk dat waarmaakt.

De uitkomsten van deze stappen vormen de merk- of brand strategy. Ze zijn de aanzet voor de volgende stap voor je merk: de visuele doorvertaling naar een goed logo & brand design.

Welk probleem lost een Brand Strategy op?

Er zijn vele redenen denkbaar om een goede merkstrategie voor je merk te overwegen, zoals:

  • De identiteit en het verhaal van je merk passen niet (meer) bij je doelgroep(en)
  • Je merk heeft geen 'purpose', verhaal of identiteit
  • Je weet niet zeker of en waarom je merk een strategie nodig heeft

Klinkt dit bekend? Neem dan contact met ons op.

Voordelen van een brand strategy

Verbinding

Een Brand Strategy levert de identiteit die de doelgroep met je merk verbindt.

Creatief startpunt

Een Brand Strategy is het startpunt voor alle creatieve uitingen van het merk.

Toont de kansen

Een Brand Strategy identificeert de creatieve kansen en mogelijkheden voor jouw merk.

Relevante cases

De basis: van merk naar mens

In de eerste stap verkennen we de basis van het merk. We denken samen na over de missie, de visie en kernwaarden van het merk.

 

Missie

De missie van een merk geeft antwoord op het ‘waarom’ van een merk, het is het bestaansrecht (ook wel purpose) van je merk. Met een krachtige merkmissie is zowel op de werknemer als de doelgroep gericht. Het dient als een soort raamwerk en geeft alle betrokkenen een startpunt om op te bouwen bij het vestigen van het merk.

 

Visie

De visie van een merk is de lange termijn blik op de wereld, veranderingen en trends die we zien en de impact ervan op het merk. Maar ook de plek van het merk in deze toekomst. De vraag die onder het begrip visie ligt is: waar gaan we voor? In een visiestuk wordt beschreven wat de toekomstdroom van de organisatie is en welke bijdrage de organisatie aan de maatschappij wil leveren. In een visie krijgt de missie concrete handen en voeten.

 

Kernwaarden

Kernwaarden zijn de basis waarop een bedrijf kan worden gebouwd en wat kan leiden tot verdere groei en verandering. Het zijn de waarden waarnaar iedereen zich in het bedrijf handelt en gedraagt. Ze zeggen iets over de esthetiek, aanpak, tone of voice, berichten, producten en doelgroep van een merk.

De context: van mens naar merk

In deze fase staan we samen stil bij het umfeld, de context van het merk. Wie is of zijn de doelgroepen? We bepalen de kenmerken die we als persona kunnen opmaken. Dit helpt om vanuit het juiste perspectief de vervolgstappen in te vullen.

 

Wat zijn de korte en lange termijn vooruitzichten bezien vanuit de markt? En hoe veranderen de behoeften van mensen. In zijn algemeen, en binnen de doelgroep? Dit heeft grote invloed op hoe je je merk nu én in de toekomst relevant maakt.

 

Door de ontwikkelingen en positionering van de belangrijkste concurrenten te analyseren, wordt duidelijk waar het merk zich kan differentiëren.

De klantbelofte: van spanning naar oplossing

Waar zit de spanning van de klant? Dat ontdekken we door samen de dilemma's van de doelgroep te onderzoeken. Wat drijft ze? Wat is hun motivatie? En wat belemmert ze?

 

De klantbelofte vormt hier een sleutel. Hier komt de basis, de context en de spanning samen. Samengevat is dit vaak ook de pay-off van het merk. Het vertelt mensen waarom het bedrijf bestaat en wat het anders maakt. Het is voorzien van bewijs waarom de klantbelofte klopt. Zo ontstaat een goed beargumenteerde merkstrategie.

Waarom heb ik een merkstrategie nodig?

Wat is de doorlooptijd van een merkstrategie?

Wat kost een brand- of merkstrategie?

Waarom kies je Alion voor een merkstrategie?

Maak van je merk een succes

Met een brand strategy van Alion. Neem contact op met onze Daan of Kezia als je meer wilt weten. Ze helpen je graag en goed!

Daan Verberne

Daan Verberne

Sales & Account Director

Kezia Sieters-Jansen

Kezia Sieters-Jansen

Accountmanager

Onze diensten