Planet B.io

Relevantie leidend bij nieuwe website Planet B.io

Als hub voor biotech start- en scaleups wil Planet B.io het verhaal zo effectief mogelijk vertellen. Met een groot aantal verschillende stakeholders voor de website besloten we een grondig gebruikersonderzoek uit te voeren. Zo werd het ontwerp en de realisatie van de website afgestemd op de wensen van de verschillende doelgroepen en de klant.

Biotech

De wereld heeft behoefte aan duurzamere en veiligere oplossingen voor het maken van voedsel, chemicaliën en spullen om de behoeften van een groeiende wereldbevolking aan te pakken. Biotech staat bij de meeste mensen bekend om de toepassingen in de medische wereld. Zoals de ontwikkeling van nieuwe vaccins. Maar biotech levert ook mogelijkheden om hele industrieën te veranderen, zoals innovaties op het gebied van duurzame voedselproductie. Dit laatste is het werkgebied van Planet B.io uit Delft.

Over Planet B.io

Planet B.io is de open innovatie hub voor industriële biotechnologie op de Biotech Campus Delft. Enerzijds verhuren zij laboratoria en kantoren, en bieden zij proef- en productiepercelen aan op de Campus. Daarnaast biedt het een groot netwerk van experts om biotech bedrijven te helpen opschalen.

 

Door het opzetten van een open innovatie ecosysteem dat de know-how, infrastructuur en netwerken biedt, stelt Planet B.io bedrijven in staat zich te ontwikkelen, op te schalen en te innoveren om impact te creëren. Het doel van Planet B.io is dan ook om een zo groot mogelijk positieve impact te maken op de wereld om ons heen en de overgang naar een duurzame economie te versnellen.

Uitdagingen

Planet B.io kent als jonge organisatie voldoende uitdagingen. Maar de informatievoorziening en uitstraling naar de verschillende stakeholders toe is daarvan een hele belangrijke. Hoe het verhaal verteld wordt. Hoe het is vormgegeven. En dus hoe de website hier een optimale rol in speelt. Mét de wens deze continu te willen verbeteren. Om deze uitdaging goed aan te gaan hebben we een verbeterplan opgesteld in drie stappen.

Research

Om ons onder te kunnen dompelen in de biotech wereld hebben we uitgebreid onderzoek gedaan naar de huidige gebruikers, concurrenten en stakeholders. Hier hebben we persona's en user stories kunnen maken die ons hebben kunnen helpen een optimaal design te ontwerpen.

Door behulp van interviews met de doelgroepen en stakeholders hebben we inzichten kunnen formuleren die ons hebben geholpen met het uitschrijven van 3 verschillende customer journey's.  Met onze Touchpoint Scan namen we ook de technische verbetermogelijkheden mee die van invloed zijn op de gebruikerservaring.

Redesign

De belangrijkste resultaten uit het onderzoek zijn vertaald naar een verbetervoorstel voor de gebruikerservaring (UX) en het visuele ontwerp (UI) van de nieuwe website.

De nadruk tijdens het proces lag op het ontwerpen van duidelijke user-flows en een concrete en beknopte informatie voorziening. Dit resulteerde in een ontwerp waar rekening gehouden werd met:

  • Betere visuele ondersteuning en uniformiteit van het merk
  • Leesbaarheid en accessibility van de website
  • Kortere user flows om de effectiviteit van de website te verhogen
  • Het informeren van de doelgroepen en directe stakeholders
     

Daarnaast biedt de website effectievere en meer begrijpbare call for actions. Het ontwerp werd hierdoor de blueprint voor de technische realisatie van de website

Realisatie website

Het design integreerden we op ons Umbraco platform voor een snelle en functionele realisatie. Het voordeel van deze aanpak is dat de tijd die we besparen op de technische ontwikkeling gebruikt kan worden op de belangrijke ontwerpvraag "Hoe kunnen we een informatieve website ontwerpen die voldoet aan de eisen van de verschillende doelgroepen en de klant."

De resulterende website biedt nu toegankelijke content en kan gemakkelijk worden bewerkt met behulp van het gebruikersvriendelijke content management systeem Umbraco. Hiermee hebben we een website kunnen creëren die voldoet aan de wensen van de klant en de onderliggende behoeftes van de gebruiker.

Mogelijkheden bespreken?

Meer weten of met ons werken? Neem dan contact op met Niels.

Managing Partner

Niels Bovendeur

+31 (0) 152191650